تبعات پرژوه جدید 2025 ترامپ برای دانشجویان و مهاجران آمریکا

0

یورو نیوز نوشت: «پروژه ۲۰۲۵» که توسط اندیشکده آمریکایی «بنیاد هریتیج» در سال ۲۰۲۲ آغاز شد، یک طرح جاه طلبانه و بحث‌برانگیز است که هدف آن ایجاد اصلاحات بنیادین در عملکرد ریاست جمهوری آمریکا تحت تأثیر جناح راست محافظه‌کار است.

این طرح به دلیل پیشنهادهای آن برای کاهش اندازه دولت فدرال و تقویت کنترل ریاست جمهوری بر آژانس‌ها، نگرانی‌هایی را در میان برخی از کارشناسان و دانشمندان ایجاد کرده است.

این طرح شامل اقداماتی مانند تقسیم مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و حذف وزارت آموزش است که به عنوان تلاشی برای از بین بردن نهادهای کلیدی تلقی می شود. در این طرح همچنین هزاران پست خدمات عمومی مجددا به عنوان مناصب سیاسی طبقه بندی می‌شوند که باعث افزایش نفوذ رئیس جمهور و تهدید استقلال علمی می شود.

راشل کلیتوس، مدیر سیاست برنامه آب و هوا و انرژی در این‌باره معتقد است: «استقلال علم از همه طرف در این سند مورد حمله واقع شده است. این سیاسی شدن می تواند یکپارچگی علمی را از بین ببرد و توانایی آژانس ها را برای ارائه تحلیل مستقل و مبتنی بر واقعیت در مورد موضوعات حساسی مانند تغییرات آب و هوا و سلامت عمومی به خطر بیاندازد.»

 

یک دولت محدود و کنترل شده

 

پروژه ۲۰۲۵ افزایش کنترل ریاست جمهوری بر کارمندان دولتی که معمولاً غیرحزبی هستند را پیشنهاد می کند. ترامپ اغلب از آنها به عنوان اعضای «دولت عمیق یا پنهان» با بوروکراسی نظارتی یاد می کند. برای انجام این کار، این پروژه قصد دارد ده ها هزار شغل خدمات عمومی را به پست های سیاسی تحت نظارت مستقیم رئیس جمهور طبقه بندی کند.

ژاکلین سایمون، مدیر سیاست‌گذاری فدراسیون کارمندان دولت آمریکا به آسوشیتدپرس گفت که به نظر می رسد هدف تهدید کارمندان فدرال و ایجاد ترس باشد.

 

نفوذ دینی و اخلاقی

 

پروژه ۲۰۲۵ نه تنها موجب تضعیف نهادهای علمی می‌شود، بلکه یک ایدئولوژی مذهبی و محافظه کارانه را بر مسائل اجتماعی تحمیل می کند. به عنوان مثال، این طرح با تغییر در «وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا» صراحتا سقط جنین را رد می‌کند و ساختار خانواده هسته‌ای دگرجنس‌گرا را به عنوان «ایده‌آل» تبلیغ می‌کند.

طرحی که در تضاد با حقوق دگرباشان جنسی است که به طور گسترده توسط جامعه آمریکا پذیرفته شده اند.

این رویکرد محافظه کارانه و مذهبی اصرار دارد که سقط جنین نباید به عنوان یک مراقبت بهداشتی در نظر گرفته شود و هدف آن محدود کردن دسترسی به داروهای سقط جنین است. این طرح همچنین به دنبال لغو حمایت ها در برابر تبعیض مبتنی بر هویت جنسیتی است و تنها بر جنسیت بیولوژیکی که در بدو تولد به رسمیت شناخته شده است، تمرکز دارد.

 

سیری قهقرایی در برنامه‌های آب و هوایی

 

پروژه ۲۰۲۵ به دنبال از بین بردن بسیاری از برنامه های علمی اقلیمی دولت فدرال تحت عنوان «هشدار اقلیمی» است. این اقدام توانایی محققان را برای مطالعه تغییرات آب و هوایی تحت تاثیر قرار می‌دهد. حذف تحقیقات در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر و در عین حال افزایش استخراج سوخت های فسیلی در زمین‌های فدرال از دیگر عواقب آن است.

 

فشار بر تحصیل و مهاجرت

 

این طرح با حذف وزارت آموزش و پایان بخشیدن به اعطای وام‌های دانشجویی به دنبال تغییرات گسترده در عرصه آموزش است و می‌تواند جذب دانشجویان بین‌المللی را دشوار و کارفرمایان را به استخدام آن‌ها پس از فارغ‌التحصیلی کم رغبت کند. این موارد بدون درنظر گرفتن حذف ملاحظات مربوط به جهت‌گیری جنسیتی است که در آن تنها خواستار به رسمیت شناختن جنس بیولوژیک در بدو تولد است.

در ایالات متحده آمریکا دارندگان ویزا بخش قابل توجهی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته های مهندسی و بهداشت تشکیل می دهند. پروژه ۲۰۲۵ حذف حداقل دستمزد را برای دارندگان ویزای کار ( H-1B ) پیشنهاد می‌کند. این امر باعث می‌شود که اکثر فارغ‌التحصیلان خارجی از این فرصت‌های شغلی محروم شوند.

 

محیط زیست

 

این طرح با محدود کردن قابلیت‌های «آژانس حفاظت از محیط زیست» (EPA) سلامت عمومی و محیط زیست را به خطر می اندازد، به گونه‌ای که تصمیمات زیست‌محیطی بیشتر تحت تأثیر تأثیرات مالی بر شرکت‌ها و نه منافع کلی برای جامعه قرار می‌گیرند.

لایحه تعریف مواد شیمیایی آلاینده یا خطرناک نیز محدود می‌شود. ماریا دوآ، کارشناس سیاست‌های شیمیایی خاطرنشان می‌کند که ترکیبات پلی فلوروآلکیل (PFAS) در محیط بسیار ماندگار هستند  و در بسیاری از محصولات یافت می‌شوند. صدها یا حتی هزاران سال طول می کشد تا در محیط تجزیه شوند و با بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان‌های مختلف و اختلالات ایمنی مرتبط هستند. اما این پروژه می تواند از آن جلوگیری کند.

پروژه ۲۰۲۵ می‌تواند با سیاسی کردن خدمات دولتی، تضعیف نهادهای علمی و تحمیل ایدئولوژی مذهبی و محافظه کارانه بر مسائل مهم، پیامدهای عمیق و ماندگاری بر جامعه آمریکا داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button