شهروندان ایران بدون ویزا به کدام کشورها می‌توانند مسافرت کنند؟

0

وبسایت تی ار تی نوشت: در رتبه‌بندی پاسپورت‌های جهان توسط موسسه «نومد کاپیتالیست» پاسپورت ایران با امتیاز 34.50 از میان 199 کشور در رتبه 190 قرار گرفته است.

مسافران سفرهای خارجی با سه حالت روبرو هستند: نیازی به ویزا ندارند، قبل از ورود به کشور مقصد باید ویزا داشته باشند، به محض ورود به فرودگاه ویزا می‌گیرند.

سفر به هر کشوری که نیاز به اخذ ویزا یا پاسپورت نداشته باشد، سفر بدون ویزا نامیده می‌شود. برای ورود به این کشورها مسافر  نیاز به جمع‌آوری مدارک یا پرداخت هزینه، رفتن به کنسولگری و اخذ مهر ویزا ندارد. این امر به این معنی است که تنها با در دست داشتن پاسپورت می‌تواند به راحتی سفر کند.

ایران در گذشته صدور و اخذ ویزا را با 5 کشور ترکیه، ارمنستان، سوریه، قزاقستان و گرجستان به صورت دو طرفه لغو کرده است.

از سوی دیگر برای شهروندان کشورهای آذربایجان، هنگ‌کنگ و ماکائو، چین، مصر، بولیوی، ونزوئلا و مالزی نیز این ویزا به صورت یک طرفه لغو شده و یا به شکل فرودگاهی صادر می‌شود. با این حساب، اتباع این کشورها می‌توانند برای تاریخ مشخصی در ایران بمانند و به گردش، تفریح و کار بپردازند.

در رتبه‌بندی پاسپورت‌های جهان توسط موسسه «نومد کاپیتالیست» پاسپورت ایران با امتیاز 34.50 از میان 199 کشور در رتبه 190 قرار گرفته است.

رتبه‌بندی‌ پاسپورت‌های جهان معمولا بر عامل امکان سفر به کشورها بدون نیاز به ویزا تمرکز دارد، اما موسسه «نومد کاپیتالیست» در این رتبه‌بندی علاوه سفر بدون ویزا، عواملی نظیر مالیات، آگاهی جهانی افراد، توانایی داشتن تابعیت دوگانه و آزادی شخصی (آزادی مطبوعات، خدمت سربازی اجباری و غیره) را مدنظر داشته است.

بر اساس این فهرست، کشورهای سوئیس، ایرلند و پرتقال، رتبه‌های اول تا سوم قدرتمندترین پاسپورت را به خود اختصاص داده‌اند. کشورهای یمن، عراق و افغانستان نیز در قعر این فهرست دیده می‌شوند. ایران نیز با امتیاز 34.50 از میان 199 کشور در رتبه 190 قرار گرفته است.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان 2024 و همچنین کشورهایی که به محض ورود، به صورت آنی برای مسافر ویزا صادر می‌کنند و در دسته‌بندی کشورهای با ویزای فرودگاهی برای ایرانیان قرار می‌گیرند، به شرح زیر است.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در قاره آسیا

عمان – ارمنستان – قطر – قزاقستان – عراق – مالزی

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در قاره اقیانوسیه

جزایر کوک – ایالت فدرال میکرونزی – نیووی

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در قاره آمریکای شمالی و جنوبی

دومینیکا – هائیتی – جمهوری سورینال – ونزوئلا

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در قاره اروپا

ترکیه – گرجستان

خبرگزاری ایرنا اواخر سال گذشته گزارش داده بود که ایران به اعضای گروه بریکس پیشنهاد لغو روادید داده است. ایران و ۸ کشور دیگر از اعضای گروه بریکس هستند. این کشورها عبارتند از روسیه، برزیل، مصر، هندوستان، ایران، چین، امارات متحده عربی، اتیوپی و آفریقای جنوبی.

صدور ویزا به محض ورود در فرودگاه و ویزای الکترونیک

در برخی دیگر از کشورها، صدور ویزا به محض ورود انجام می‌شود. به این معنی که پس از رسیدن مسافر به کشور مقصد با تکمیل فرم و پرداخت هزینه، ویزا صادر می‌گردد. ویزای فرودگاهی سریع صادر می‌شود و مدت زمان گرفتن آن رابطه مستقیم با صفی دارد که پیش روی مسافر است.

ویزای الکترونیک  (E-Visa) نوعی دیگر از انواع ویزا به شمار می‌رود که سریعتر صادر می‌شود. برای صدور ویزا الکترونیک بارگذاری مدارک و ارائه شماره پاسپورت به صورت آنلاین انجام می‌شود. در این روش تمام اطلاعات فرد متقاضی به صورت آنلاین ثبت می‌شود و تا لحظه سفر در پاسپورت فرد هیچ‌گونه مهری درج نمی‌گردد. برای صدور ویزای الکترونیکی در برخی کشورها، باید بلیط برگشت هم به همراه خود داشته باشید.

ویزای فرودگاهی کشورهای آسیایی برای ایرانیان

لبنان مالدیو ماکائو کامبوج نپال تیمور شرقی پاکستان سری لانکا

ویزای فرودگاهی کشورهای آفریقایی برای ایرانیان

آنگولا – بوروندی دماغه سبز اتحاد قمر جمهوری دموکراتیک کنگو جیبوتی سیشل اتیوپی گابن گینه گینه بیسائو لسوتو ماداگاسکار موزامبیک موریتانی مالاوی نیجریه رواندا سیرالئون سومالی سودان جنوبی کنیا اوگاندا زیمبابوه

ویزای فرودگاهی کشورهای آمریکایی و اقیانوسیه برای ایرانیان

بولیوی – سورینام – توگو – پالائو – ساموآ – تووالو

ویزای فرودگاهی کشورهای اروپایی برای ایرانیان

آذربایجان

کشورهای صادرکننده ویزای الکترونیک برای ایرانیان

اتیوپی – هند – قطر – زامبیا – اوگاندا – سودان جنوبی – جمهوری بنین – عمان – کامبوج – گابن – جیبوتی – لسوتو – مالاوی – سورینام – سنت کیتس و نویس – قرقیزستان – ساحل عاج – سائوتومه و پرنسیپ

صدور ویزا در سفارت

برای سفر به ۱۲۷ کشور باقی‌مانده نیازمند صدور ویزا در سفارت است. برای سفر به این کشورها، به همراه مدارک لازم به سفارت کشور موردنظر مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک و گرفتن وقت مصاحبه ویزا صادر می‌شود. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا برای هر کشوری متفاوت است اما در بیشتر کشورها شامل گذرنامه،مدارک شناسایی، مدارک مالی و شغلی، بلیط هواپیما و رزرواسیون هتل ‌می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button