صدها هزار مهاجر فاقد مدرک که با آمریکایی‌ها ازدواج کرده باشند اجازه کار می‌گیرند

0

بی بی سی: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، سیاست تازه‌ای را اعلام کرده است که مانع اخراج صدها هزار مهاجر فاقد مدارک قانونی می‌شود که همسر شهروندان آمریکا هستند.

مساله مهاجرت یکی از دردسرهای بزرگ آقای بایدن در سال انتخابات است که اخیرا دستور فراگیری را برای مهار مهاجرت بی‌سابقه از طریق مرز مکزیک با آمریکا اعلام کرد.

سیاست تازه شامل حال کسانی خواهد شد که برای حداقل ده سال در آمریکا بوده‌اند و به آنها اجازه می‌دهد به طور قانونی در آمریکا مشغول کار شوند.

کاخ سفید معتقد است که بیش از این ۵۰۰ هزار نفر از این سیاست بهره‌مند خواهند شد.

آقای بایدن در جریان رویدادی در روز سه‌شنبه در کاخ سفید گفت که این تصمیم کمک می‌کند سیستم مهاجرتی آمریکا کمتر «غیرمنصف» باشد که به گفته او به نفع مهاجران، زوج‌ها و همه آمریکایی‌هاست.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مساله مهاجرت در صدر نگرانی خیلی از رای‌دهندگان پیش از انتخابات ماه نوامبر است.

کاخ سفید همچنین معتقد است که سیاست تازه به حدود ۵۰ هزار فرد زیر ۲۱ ساله که پدر یا مادر آنها همسر یک شهروند آمریکاست کمک می‌کند.

این بزرگترین برنامه ارائه تخفیف به مهاجران غیرقانونی ساکن آمریکا از زمانی است که دولت اوباما در سال ۲۰۱۲ قانون داکا را تصویب کرد.

آقای بایدن روز سه‌شنبه گفت: «تصمیمی که امروز اعلام می‌کنم بعدا در تابستان اجرا خواهد شد.»

او در اشاره به جمهوری‌خواهان گفت: ««گام‌هایی که امروز برمی‌دارم، برخلاف آنچه تیم رقیب می‌گوید، از حمایت گسترده مردم آمریکا برخوردار است.»

این تصمیم در دوازدهمین سالگرد طرح داکا اعلام می‌شود که براساس آن ۵۳۰ هزار مهاجر که به عنوان کودک وارد آمریکا شده بودند – معروف به رویاپردازان – از خطر اخراج در امان ماندند.

مقام‌های ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه گفتند که افراد فاقد مدرک اقامت که همسر شهروندان آمریکا هستند در صورتی مشمول این طرح خواهد شد که حداقل ۱۰ سال در آمریکا زندگی کرده باشند و تا روز ۱۷ ژوئن ازدواج کرده باشند.

کسانی که واجد شرایط هستند سه سال وقت دارند برای اقامت دائم درخواست کنند و می‌توانند مجوز کار سه ساله دریافت کنند.

کاخ سفید معتقد است که افراد واجد شرایط به طور متوسط ۲۳ سال در آمریکا بوده‌اند و بیشتر آنها در مکزیک متولد شده‌اند.

درخواست‌دهندگانی که واجد شرایط باشند «در جا عفو می‌شوند» و حق دارند تا زمان تغییر موقعیت اقامت در آمریکا بمانند.

مهاجرت از مرز مکزیک

منبع تصویر،GETTY IMAGES

تصمیم دولت آمریکا با ستایش فعالان مهاجرت و دمکرات‌ها روبرو شده است.

با این حال این برنامه بسیار متفاوت از طرحی است که آقای بایدن در اوایل ماه ژوئن اعلام کرد که به مقام‌ها اجازه می‌دهد مهاجرانی که به طور غیرقانونی وارد آمریکا می‌شوند را بدون پردازش درخواست پناهندگی فورا اخراج کنند.

این دو دستور ظاهرا متضاد در فاصله فقط دو هفته نشان می‌دهد که آقای بایدن در سال انتخابات با چه توازن سختی روبروست.

داگ هِی، استراتژیک حزب جمهوری‌خواه، به بی‌بی‌سی گفت: «بایدن همیشه خود را در موقعیت دشواری می‌بیند. هرکاری بکند با انتقاد روبرو خواهد شد. این یک مثال عالی است.»

او اضافه کرد: «او در میان رای‌دهندگان لاتین‌تبار محبوبیتی کمتر از انتظار دارد، برای همین سعی دارد با یک حرکت آرای زیادی را جلب کند. اما ممکن است برای او هزینه‌هایی هم داشته باشد.»

دستور محدود کردن درخواست پناهندگی که روز ۵ ژوئن اعلام شد با شکایت «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» (اِی‌سی‌ال‌یو) روبرو شده و مدافعان مهاجرت و حتی برخی از متحدان دمکرات آقای بایدن از آن انتقاد کرده‌اند.

سخنگویان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، رقیب آقای بایدن در انتخابات، هر دو اقدام را حرکت به سوی «عفو» برای کارگران فاقد مدرک توصیف کرده‌اند.

هرچند شمار مهاجرانی که وارد خاک آمریکا می‌شوند و همچنین شمار بازداشت‌شدگان در مرز آمریکا ومکزیک – که پیشتر در دوران ریاست جمهوری آقای بایدن رکورد گذاشته بود – امسال کاهش پیدا کرده اما این موضوع همچنان برای رای دهندگان مایه نگرانی است.

نظرسنجی موسسه گالوپ در ماه مه نشان داد که برای ۱۸ درصد رای‌دهندگان، مهاجرت مهمترین مساله است. این رقم در ماه آوریل ۲۷ درصد بود.

نظرسنجی‌هایی که امسال انجام شده مکررا نشان داده است که بسیاری از رای‌دهندگان در مورد مساله مهاجرت و مرزها به ترامپ اعتماد بیشتری دارند تا بایدن.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button