8 مسیر جاده ای جذاب برای گردش در ترکیه

0

با چشم اندازهای وسیع و میراثی غنی تاریخی که ترکیه دارد، این کشور کاملاً برای یک سفر جاده ای در داخل آن گزینه بسیار جذابی است. از کوه‌های سر به فلک کشیده گرفته تا سواحل رویایی که در امتداد نزدیک به 8 هزار کیلومتر خط ساحلی پراکنده شده‌اند، همه و همه گزینه های زیادی را برای این نوع گردش در اختیار گردشگران قرار می دهند.

مطالب مرتبط
در واقع هر چند ترکیه دارای جاده‌ها و بزرگراه‌هایی است که به‌خوبی نگهداری می شوند اما ارزش آن را دارد که برخی از جاده های فرعی را برای کشف مکان‌های خوش آب و هوا و تاریخی و بکر امتحان کنید. در این مسیرها رستوران‌های محلی خوبی را خواهید دید که جذابیت سفر را برای شما بیشتر خواهند کرد.

در ضمن خوب است بدانید که ترکیه فرودگاه‌های منطقه‌ای کوچک زیادی دارد، بنابراین بیشتر سفرهای جاده‌ای را می‌توان نقطه‌به‌نقطه با خودروی کرایه‌ای رفت و زمانی که قصد پرواز به سمت ایران را داشتید، خود را از طریق هوا به استانبول برسانید. در ادامه 8 مسیر جذاب را برای سفر جاده ای در ترکیه برای شما آماده کرده ایم:

1. استانبول-ازمیر، بهترین سفر برای خوردن

مسیر جاده ای استانبول-ازمیر به طول 880 کیلومتر بهترین سفر برای دسترسی به خوراکی های مختلف است. شما می‌توانید در عرض چند روز این مسیر را طی کنید و از نقاط برجسته تاریخی مثل میدان‌های جنگ گالیپولی(Gallipoli)، خرابه‌های تروی و موزه آن، آکروپلیس باستانی برگاما (پرگاموم) و شهر تاریخی و بزرگ افسوس(Ephesus) دیدن کنید. ضمناً می توانید از شهرهای ساحلی آرام و غذاهای دریای اژه در طول مسیر هم لذت ببرید.

شهر افسوس ترکیهدر ابتدای مسیر بعد از یک رانندگی نسبتاً طولانی  در نزدیکی شهر تکیر داغ( Tekirdağ) می توانید از اقامتگاه‌هایی که در میان تاکستان‌های وسیع هستند برای اقامت شبانه استفاده کنید.  در ادامه مسیر به سمت غرب، در منطقه گالیپولی یک پارک ملی دارد که با جنگل‌های سرسبز و سواحل بکر برای افراد کنجکاو سوژه جذابی است. در آن طرف ساحل هم شهر چاناکاله  شهری پرجنب‌وجوش است که در ضمن دروازه تروی هم هست.

در جنوب شهر تروی می توانید سوار قایق ماشینی شوید و به جزیره بوزکادا با خانه‌های یونانی قدیمی اش بروید. بعد از آن هم به سمت برگاما حرکت کنید و در شهرهای زیبای فوچا یا آیوالیک توقف کنید و سپس به سمت ازمیر حرکت کنید. ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه است که علاوه بر نزدیک‌ترین شهر به افسوس، با فرهنگ غنی و یونانی خود به تنهایی مقصدی ارزشمند است.

2. ساحل لیکین- سفری برای مناظر خیره کننده دریا

بهترین سفر جاده ای برای مناظر خیره کننده دریا مسیر دالامان-آنتالیا با 337 کیلومتر طول است. علیرغم مسافت های کوتاه، این سفر مدیترانه ای به آرامی طی می شود و جاده ساحلی پر پیچ و خم بین پاتارا و آنتالیا شما را از دیدن مناظر جذاب سیراب خواهد کرد. توصیه می کنیم که مناطق باستان‌شناسی بسیار جذاب اطراف را حتما ببینید.

سواحل دریای اژهپس از ترک دالامان، یک توقف ناهار در بندر گوچک داشته باشید، سپس به سمت فتحیه بروید، جایی که می‌توانید یک سفر کروز دریایی به طول یک روز رزرو کنید و از اقامت در کشتی کروز لذت ببرید. روستای متروکه یونانی به نام Kayaköy در این منطقه هست که  شما را به دنیای یونانی ها می برد. بعد از ان باید در جهت جنوب شرقی به سمت ساحل شنی طولانی در پاتارا رانندگی کنید که مملو از مکان‌های باستانی است.

با حرکت به سمت شرق، می توانید به کاس برسید. جایی که ممکن است هرگز نخواهید آن را ترک کنید. این منطقه با مناظر عالی دریا و کافه‌های امروزی، رستوران‌ها و مقبره‌های صخره‌ای میرا (Myra) یکی از هدف های گردشگری است که سالانه از آن بازدید زیادی انجام می شود.

3. آنکارا-قونیه، بهترین سفر برای علاقمندان به تاریخ

بهترین سفر جاده ای برای آشنایی با تاریخ ترکیه مسیر 692 کیلیومتری آنکارا-قونیه است. بازدید از موزه جذاب تمدن های آناتولی در آنکارا می تواند بهترین شروع برای این سفر باشد. در ادامه بعد از بازدید از ارگ قدیمی پایتخت ترکیه و مقبره بنیانگذار این کشور مصطفی کمال آتاتورک، وقت آن است که به هاتوشا، پایتخت پادشاهی باستانی هیتی بروید.

شما می می‌توانید در ادامه سفر جاده ای خود چند روز یا یک هفته را به کاوش در منطقه کاپادوکیه در جنوب بگذرانید، که به‌خاطر صخره‌های باستانی، کلیساها و شهرهای زیرزمینی و همچنین بالن‌های رنگارنگ که بازدیدکنندگان را تا ارتفاع زیادی از زمین بالا می‌برد، معروف است. در مسیر خود به سمت قونیه، شهرهای Göreme و Ürgüp هر دو با تعداد زیادی هتل و رستوران، توقف گاه های خوبی برای شما خواهند بود.

قونیه

قبل از رسیدن به قونیه در چاتالهویوک توقف کنید که به خاطر آثار دوران سلجوقی و میراث صوفیانه‌اش معروف است، بازدید از این سکونتگاه نوسنگی مهم جهانی، بصیرت های زیادی را در مورد اولین تمدن‌های ترکیه به شما خواهد داد.

4. جنوب شرقی آناتولی،سفری برای بازدید از بازارها و موزه ها

بهترین سفر جاده ای برای بازدید از بازارها و موزه ها بازدید از جنوب شرقی آناتولی است که باید از شهر قاضی آنتپ (Gaziantep) شروع کنید و حدود 832 کیلومتر برانید. جنوب شرقی تاریخی آناتولی با فرهنگ و غذاهای آن متاثر از جمعیت کرد و عرب منطقه، به طور ملموسی با سایر مناطق ترکیه متفاوت است. بنابراین می توانید سفر خود را در قاضی آنتپ که به‌خاطر کباب‌ها و باقلواهایش و به‌خاطر مجموعه‌ای زیبا از موزاییک‌های رومی که در موزه موزاییک زئوگما  به نمایش گذاشته شده معروف است، شروع کنید.

اگر به سمت شرق قاضی آنتپ بروید با شانلی اورفا(Şanlıurfa) برخورد می کنید. موزه باستان‌شناسی و موزاییک‌های زیبای این شهر به همراه ویرانه‌های گوبکلی‌تپه (Göbeklitepe)، یکی از مهم‌ترین مکان‌های نوسنگی جهان هستند. با پیشروی به سمت شرق در کنار مرز سوریه، منطقه زیبای ماردین یک شهر قدیمی شبیه موزه، ویرانه‌های روم باستان و یک صومعه ارتدکس سوری در مقابل شما قرار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط

در سمت شمال، شهر دیاربکر شهری جذاب و گاهی پرآشوب، مهمترین شهر کردنشین ترکیه در مقابل شماست. از دیاربکر برای بازگشت به قاضی آنتپ  باید مسیر شمالی تر را انتخاب کنید تا بتوانید یک شب در یکی از پانسیون‌های ساده در نزدیکی قلعه نمرود( Nemrut Dağı ) که مجسمه‌های غول‌پیکر خدایان و قهرمانان باستانی در بالای آن قرار دارند، بخوابید.

5. کوه های شرقی،بازدید از طبیعت وحشی ترکیه

بهترین سفر جاده ای برای بازدید از طبیعت وحشی ترکیه مسیر ترابزون-قارس با طول 640 کیلومتر و رفتن به کوه های شرقی این کشور است.
این سفر به مهارت‌های خوب رانندگی در کوهستان نیاز دارد و نباید آن را در زمستان انجام داد، اما تحمل سختی این سفر به مسافران ماجراجو، مناظر چشمگیر، دهکده‌های منزوی و برخی از مناظر واقعاً منحصربه‌فرد را هدیه می‌دهد. برای رفتن به این سفر از شهر ساحلی پر جنب و جوش ترابزون شروع کنید و به سمت کوه ها بروید تا به صومعه سوملا متعلق به قرن چهارم برسید، که یادآور میراث غنی یونانی ارتدوکس است. کلیساهای قدیمی ارمنی را می توان در اطراف محلی به نام گوموشانه یافت و دورتر در بایبورت، موزه دورافتاده و بی نظیر باکسی قرار دارد که به هنرهای معاصر و سنتی اختصاص دارد. از منطقه ارزروم هم می‌توانید با ماشین به سمت قارس که یک پاسگاه سابق روسیه با معماری متمایز است مسیر خود را ادامه دهید.

به عنوان یک افدقام جایگزین جالب برای رانندگی در آخرین مرحله، شما می توانید ماشین اجاره ای خود را در ارزروم برگردانید و با قطار معروف اکسپرس شرقی به قارس بروید. این سفر یکی از جذاب ترین سفرهای ریلی ترکیه است.

6. سفر به شبه جزیره بدروم

بهترین سفر جاده ای برای رانندگی در پیچ و خم های ساحلی آرام سفری از بدروم به دالامان است که 655 کیلومتر طول دارد. جاده های پرپیچ و خم، مناظر خوش منظره و حال و هوای آرام سه شبه جزیره بدروم، داتچا و بوزبورون که در محل تلاقی دریای اژه با دریای مدیترانه قرار دارند شما را از آرامش فکری سیراب خواهند کرد. شبه جزیره بدروم محبوب ترین مقصد بین این سه است ولی داتچا و بوزبورون که نزدیک مارماریس هستند، آرامش بیشتری دارند و استانبولی‌های خسته از شهر را به خود جذب می‌کنند. شما می توانید قبل از رفتن به فرودگاه دالامان،در دالیان (Dalyan) که یکی از بهترین سواحل ترکیه را دارد،  توقفی دلپذیر را داشته باشید.

7. فریگیا، بهترین مسیر برای رانندگی

بهترین سفر برای دیدن چشم اندازهای زیبای جاده ای مسیر اسکی شهیر-آنتالیا با طول 556 کیلومتر است. شما می‌توانید رانندگی را از استانبول شروع کنید. تمدن باستانی فریگیا از استانبول به سمت جنوب غربی از طریق دره‌های زیبا گسترش یافته است. امروزه می‌توانید از طریق مسیر پیاده‌روی فریگیا به آنجا بروید.

در جنوب، شهر آفیون، منطقه دریاچه ای و جنگلی ترکیه قرار دارد، جایی که می توانید در کنار آب در در دریاچه آغیردیر، ماهی بخورید یا در محیط سبز پارک ملی کووادا پیاده روی کنید. در ادامه بهتر است پس از بازدید از ساختمان های باستانی و دیدنی ساگالاسوس، برخی از مصنوعات یافت شده در این مکان را در موزه بوردور مشاهده کنید، سپس  در ادامه سفر مدتی در ساحل آنتالیا بمانید.

8. دریای سیاه غربی، بازدید از روستاهای عجیب و غریب عثمانی

بهترین سفر جاده ای برای بازدید از روستاهای عجیب و غریب عثمانی مسیر استانبول-سامسون با حدود 1516 کیلومتر است. این سفر طولانی به شما زیبایی های خط ساحلی ناهموار غربی دریای سیاه و همچنین مناطق سرسبز و روستایی در داخل ترکیه را می دهد. برای شروع با قدم زدن در اطراف دریاچه ساپانکا شروع کنید و سپس در روستاهای کوچک جذاب گوینوک، تارک لی و مودورنو گردش کنید. هر کدام از این روستاها دارای خانه های تاریخی عثمانی در ایالت های مختلف هستند. بهترین گزینه برای اقامت شبانه روستای مودورنو (Mudurnu) است.

دریاچه آبانت و جنگل ینیس دو نقطه طبیعی زیبا در مسیر استراحتگاه ساحلی زیبای آماسرا و ارگ تاریخی آن هستند. عمارت های عثمانی بازسازی شده هم یکی دیگر از جاذبه های برتر در این منطقه است و قلعه صخره ای قسطمونی (Kastamonu) ارزش توقف در مسیر شهر بندری سینوپ (Sinop) را دارد. از آنجا هم می توانید قبل از پایان سفر خود، به آماسیا و توکات که منطقه ای پر از مسجد هست، بروید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button