خلاصه مطبوعات ترکیه، پنج‌شنبه 5 مهر 1403

وبسایت تی ار تی نوشت:

وطن: اردوغان با ان‌بی‌سی نیوز مصاحبه کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان‌بی‌سی به سوال درباره عضویت اوکراین در ناتو پاسخ داد. اردوغان با تاکید بر اینکه “تصمیم در مورد عضویت را نمی‌توان با هیجان اتخاذ کرد”، گفت: از هم اکنون با پیگیری این تحولات، بررسی موضع همه کشورهای ناتو، اینکه برای ما چه نتایجی می‌تواند داشته باشد و برای دیگر کشورها چه شرایطی خواهد داشت تصمیم نهایی خود را اتخاذ می‌کنیم. ایالات متحده خواهان عضویت اوکراین در ناتو نیست.

صاباح: درخواست از بایدن در رابطه با آیشه‌نور ازگی ایگی

«آیشه‌نور ازگی ایگی» فعال ترک که از آرمان فلسطین حمایت می‌کرد، توسط نظامیان اسرائیلی به شهادت رسید. در حالی که تمام جهان چشمان خود را بر وحشیگری سربازان اسرائیلی بسته بودند، آیشه‌نور ازگی ایگی در وطن خود به خاک سپرده شد. 103 نماینده کنگره در ایالات متحده از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواستار آغاز تحقیقات در مورد مرگ آیشه‌نور ازگی ایگی شدند.

حریت: اولین پرواز سومین پیش تولید کیزیل الما با موفقیت انجام شد

سومین پیش تولید اولین هواپیمای جنگی بدون سرنشین ترکیه، بایراکتار کیزیل الما، اولین آزمایش پروازی خود را با موفقیت انجام داد. سلجوق بایراکتار، رئیس هیئت مدیره و رهبر فناوری بایکار که اولین آزمایش پرواز کیزیل الما PT-3 را مدیریت کرد، گفت: این یک پرواز آزمایشی کوتاه بود. آزمایش‌های ما از این به بعد ادامه خواهد داشت. باشد که برای وطن و ملتمان مایه خیر و برکت باشد.

استار: ترکیه و آذربایجان برای «دالان» جدید همکاری می‌کنند

پرویز شهبازوف، وزیر انرژی آذربایجان اظهار داشت که ترکیه و آذربایجان به غیر از نفت و گاز طبیعی در حال انجام یک مطالعه امکان سنجی برای “کریدور انرژی‌های تجدیدپذیر” هستند. شهبازوف گفت: در حال انجام مطالعات امکان‌سنجی در کریدور انرژی‌های تجدیدپذیر از آذربایجان تا ترکیه هستیم. همچنین می‌خواهیم یک گیگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر در نخجوان ساخته و آن را به بازار ترکیه عرضه کنیم. با این پروژه در نهایت می‌خواهیم یک کریدور انرژی از دریای خزر تا ترکیه بسازیم که کریدور زنگه‌زور را نیز شامل می‌شود.

خبرتورک: کوش آداسی در صدر گردشگری با کشتی قرار دارد

عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت با تاکید بر اینکه بندر کوش آداسی با 330 کشتی در بازه زمانی ژانویه تا آگوست 2024، پذیرای بیشترین تعداد کشتی‌های تفریحی بوده، گفت: کوش آداسی بندری است که با 534 هزار و 982 مسافر از بیشترین تعداد مسافر با کشتی‌های تفریحی را میزبانی کرده است.

نظرات (0)
نوشتن نظر