خلاصه مطبوعات ترکیه سه شنبه 23 مرداد 1403

وبسایت تی آر تی نوشت: روزنامه استار طی گزارشی تحت عنوان “هاکان فیدان با همتای آمریکایی خود گفت‌وگو کرد” ضمن اشاره به گفت‌وگوی تلفنی هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا می‌نویسد: در این مکالمه تلفنی که با درخواست طرف مقابل صورت گرفت، روند مذاکرات بین اسرائیل و حماس و تنش فزاینده در منطقه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

روزنامه حریت طی گزارشی تحت عنوان “عمر چلیک: اخلال‌گری اسرائیل در مذاکرات آتش‌بس” می‌نویسد: عمر چلیک سخنگو و معاون حزب عدالت و توسعه ترکیه ضمن نشان دادن واکنش به نسل‌کشی فلسطینیان در نوار غزه اعلام کرده است: حکومت نتانیاهو به‌عنوان یک شبکه جنایت و نسل‌کش‌ترین حکومت تاریخ بشر بایستی محاکمه شود. اسرائیل اخلال‌گر مذاکرات آتش‌بس در غزه است.

روزنامه صاباح طی گزارشی به نقل از یاشار گولر وزیر دفاع ملی ترکیه نوشته است: در یک محل مورد توافق با سوریه می‌توان اجلاسی با شرکت هیات‌های کشورها برگزار کرد. تركيه تنها پس از تصويب قانون اساسي جديد، برگزاري انتخابات و امنيت مرزها در سوریه مي‌تواند پیرامون هماهنگي خارج کردن نیروهای خود از سوريه را مذاکره کند.

روزنامه ینی‌شفق طی گزارشی ضمن اشاره به اینکه هیات‌های اتیوپی و سومالی با میانجی‌گری ترکیه در مقر وزارت امور خارجه در آنکارا گردهم آمدند می‌نویسد: بحران میان دو کشور در پی اعلام استقلال تک طرفه سومالی‌لند از سومالی و امضای توافقنامه نظامی و تجاری با اتیوپی بروز کرده بود.

روزنامه خبرترک طی گزارشی ضمن اشاره به اینکه بیست استان ترکیه در صادرات به رقم یک میلیارد دلار دست یافت می‌نویسد: وزارت بازرگانی ترکیه ارقام صادرات استان‌های ترکیه در ماه جولای را اعلام کرد. بر این اساس، استانبول با شش میلیارد و پانصد و هشتاد و شش میلیون دلار بیشترین صادرات را از آن خود کرد. میزان صادرات استانبول در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به میزان 53.8 درصد افزایش یافت. در بازه زمانی ژانویه تا جولای، 20 استان ترکیه بالغ بر یک میلیارد دلار صادرات داشته‌اند.

نظرات (0)
نوشتن نظر