با معابد یونانی در سراسر دنیا آشنا شوید

تا به حال به معابد یونانی که هر کدامشان را برای خدایی ساخته‌اند فکر کرده‌اید؟ از مهم‌ترین و گسترده‌ترین ساختمان‌ها در یونان باستان‌ می‌توان به معابد اشاره کرد. اولین معابد سنگی در اوایل قرن ششم قبل از میلاد پدید آمدند و در قرن بعدی تعداد آن‌ها افزایش یافت. هدف از ساخت معابد به نمایش گذاشتن مجسمه‌ها یا نماد‌ها بود. دین نیازی به جمع کردن مردم در معابد برای عبادت نداشت و معابد فقط نمادی از خدایان بود. یکی از نشانه‌های بارز معابد یونان ستون‌های بسیار بزرگ آن‌هاست. در مطلب زیر برای شما ده‌تا از مشهورترین معابد یونانی را معرفی کرده‌ایم پس با عالی‌گشت همراه شوید:

۱۰_معبد زئوس آسمانی

تنها چند ستون از معبد زئوس در شهر آتن باقی مانده است و زیاد به شما کمک نمی‌کند تا به راحتی تصور کنید این محل قبلا یک معبد بسیار بزرگ بوده است. ساخت و ساز این بنا در قرن ۶ قبل از میلاد شروع و در قرن دوم میلادی تمام شد، یعنی چیزی حدود ۶۳۸ سال.

Temple of Olympian Zeus

۹ـ معبد پوزیدون در سونیون

معبد پوزیدون که در دماغه سونیون واقع شده، زمانی که از مسیر ساحلی به سمت جنوب شرقی آتیکا حرکت می کنید، قابل مشاهده است. ساخت این معبد به سال ۴۴۰ پیش از میلاد باز می گردد. این معبد بسیار شبیه به معبد هفایستوس است که ممکن است سازنده آن‌ها یکی باشد.

Temple of Poseidon at Sounion

۸ـ معبد زئوس در سایرین

سایرین یکی از پنج شهر مهمی بود که تحت استعمار یونان باستان قرار داشت و امروزه جزیی از کشور لیبی است. قدمت معبد زئوسی که در این شهر قرار دارد به قرن پنجم قبل از میلاد باز می‌گردد. این معبد در قیام یهودیان در سال ۱۱۵ میلادی تخریب شد و پنج سال بعد به دستور امپراتور روم یعنی هادریان، بازسازی شد. در سال ۳۶۵ میلادی زمین لرزه‌ای باعث تخریب معبد شد اما دیگر کسی برای بازسازی آن پیش قدم نشد تا زمان حال که باستان شناسان انگلیسی و ایتالیایی پیش قدم شدند. این معبد به بزرگی معبد تاریخی پارتنون است و نشانگر اهمیت سایرین در یونان باستان است.

Temple of Zeus at Cyrene

۷ـ معبد ارکتیوم

ارکیتوم یکی دیگر از معابدیونان باستان است که در شمال آکروپلیس، در آتن قرار دارد. سال ساخت این معبد به سال‌های ۴۰۷ تا ۴۲۱ پیش از میلاد باز می‌گردد. نام معبد از اسم قهرمان یونانی ارکتونیوس(Erichthonius) اقتباس شده است. چیزی که باعث شهرت ارکتیوم شده، ایوان این سازه است که بر روی آن شش زن با نام‌های کاریاتیدز ایستاده‌اند.

Erechtheum

۶ـ معبد آپولو اپیکوریوس

معبد آپولو، یکی از معابد غیر معمول یونانی است که به خوبی حفظ شده. سال ساخت این بنا به سال‌های ۴۰۰ تا ۴۵۰ قبل از میلاد باز می‌گردد. چیزی که این معبد را غیر معمول کرده است، استفاده از سه نوع ستون باستانی یونانی است که معمولا برای ساخت معابد از یکی از آن‌ها استفاده می‌شده است. خرابه‌های معبد آپولو این روزها در چادری (برای حفاطت هرچه بیشتر) نگهد‌اری می‌شود.

Temple of Apollo Epicurius

۵ـ معبد سگستا با معماری دوریکاین معبد تاریخی در شمال غرب جزیره سیسیل ایتالیا قرار دارد. نکته جالبی که راجع به مردم سیسیل وجود دارد این است که اغلبشان یونانی هستند. این معبد یونانی که در سایت تاریخی جزیره وجود دارد، به خوبی حفظ شده‌است. معبد سگستا در اواخر قرن پنجم قبل از میلاد ساخته شده است و ستون‌هایی به ابعاد ۶×۱۴ به سبک دوریک دارد. برخی از شواهد نشان از این دارند که ساخت این معبد هرگز به اتمام نرسیده است.

Doric Temple of Segesta

 

۴ـ پائیستومپائیستوم یک شهر رومی یونانی در جنوب ایتالیاست که زیاد از ساحل دور نیست. در این شهر سه معبد یونانی که به خوبی حفاظت شده‌اند چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. قدیمی‌ترین معبدی که در این شهر قرار دارد، معبد هرا است که در حدود سال ۵۵۰ قبل از میلاد ساخته شده است. معبد دیگری که نزدیک هرا قرار دارد، حدود یک قرن بعد از آن بنا شده است و به هرا، خدای ازدواج و زایمان اختصاص یافته است. کمی دورتر معبد آتنا قرار دارد که در حدود سال ۵۰۰ قبل از میلاد ساخته شده است.

Temple of Athena

۳ـ معبد هفائستوس (Hephaestus)این معبد در حدود ۵۰۰ متری شمال غرب اکروپلیس قرار دارد. این معبد یکی از بهترین معابد یونانی حفظ شده در دنیاست که نامش کمتر از همسایگانش شنیده شده است. معبد در قرن پنجم قبل از میلاد در جایی که پر از کارخانه‌های ریخته‌گری و مغازه‌های فلزکاری بود، ساخته شد. این معبد به خدای فلز کار اختصاص یافته بود. معمار معبد هفائستوس لکتینوس(Ictinus) بود که بر روی معبد پارتنون نیز کار کرده است.

temple of hephaestus

۲ـ دره معابد

در خارج از شهر اگریگنتو در جزیره سیسیل، بقایایی از هفت معبد یونانی وجود دارد که به دره معابد معروف است. معبد کونکوردیا که در قرن پنجم قبل از میلاد ساخته شده یکی از بهترین و بزرگ‌ترین معابد سبک دوریک است که در این دره باقی مانده است. از معابد باقی مانده دیگر معبد جونو و معبد هراکلس است که از اولی برای برگزاری مراسم‌های ازدواج و دیگری قدیمی‌ترین معبد دره است و امروزه فقط هشت ستون از آن باقی مانده است.

The Temple of Concordia

۱_معبد پارتنون اکروپولیس

معبد پارتنون بر روی تپه آکروپولیس یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آتن است که بدون بازدید از آن اگر آتن را ترک کنید، سفرتان ناقص می‌ماند. ساخت و ساز این معبد در سال ۴۴۷ پیش از میلاد شروع شد. پارتنون در واقع جایگزین معبدی که به دست ایرانیان تخریب شد بود و در سال ۴۳۲ قبل از میلاد  تکمیل شد. هدف از ساختن پارتنون ایجاد خانه‌ای برای مجسمه بسیار بزرگ آتنا پارتنون (که از طلا، نقره و عاج فیلساخته شده بود) بود. این مجسمه در قرن پنجم توسط امپراطور روم غارت شد و به قسطنطنیه برده شد و در آخر در همان جا تخریب شد. این معبد در طول زندگی طولانی خود به عنوان قلعه، کلیسا و مسجد به مردم خدمت کرده‌است.

The Parthenon
یونان
نظرات (1)
نوشتن نظر
  • شاهرخ

    البته معبد پارتنون هرچ بوده مسجد نبوده ! اگر منظورتان تسلط عثمانی بر یونان است باید گفت ک یونانیان هیچوقت چنین اجازه ای ب غارتگران عثمانی ندادند! کلیسا بوده ولی هیچوقت مسجد نبوده . پس اطلاعات الکی صادر نکنید