نخست وزیر جدید انگلیس: سیاست دولت قبل برای راندن مهاجرین را کنار میگذاریم

کی‌یر استارمر، نخست وزیر جدید بریتانیا در نخستین کنفرانس خبری خود پس از انتخابش گفت که منافع کشور را بر منافع حزبش ترجیح خواهد داد. او در نشستی خبری در دفتر رسمی نخست وزیری، شماره ۱۰ خیابان داونینگ، گفت که سیاست دولت محافظه کار قبلی را در مورد فرستادن پناهجویان به کشورروندا کنار می‌گذارد.

آقای استارمر این سیاست را ترفندی خواند که نتوانسته به عنوان عاملی بازدارنده عمل کند.

نخست وزیر بریتانیا در پاسخ به این سوال که آیا حالا که او انتخاب شده این طرح «مرده و دفن شده»، گفت: «این طرح قبل از شروع مرده و دفن شده بود.»

او با اشاره به رکورد تعداد ورود قایق‌های کوچکی که در سال جاری غیرقانونی وارد این کشور شدند، گفت که «طرح رواندا هرگز به عنوان عاملی بازدارنده عمل نکرد.»

رهبر حزب کارگر در جریان فعالیت‌های انتخاباتی خود گفته بود که در صورت پیروزی حزبش، طرح رواندا را کنار خواهد گذاشته و در عوض برای جلوگیری از قاچاق انسان در کانال مانش از قدرت و اختیارات مربوط به مقابله با تروریسم استفاده خواهد کرد
بر اساس تازه‌ترین آمار از ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۴) تا ۲۶ ژوئن، ۱۳,۱۹۵ نفر از کانال مانش عبور کردند که در مقایسه با دوره زمانی مشابه در چهار سال گذشته، بیشتر بوده است.

دولت محافظه کار قبلی بریتانیا برای مقابله با ورود غیرقانونی پناهجویان طرحی را برای انتقال پناهجویان به رواندا ارائه کرد.

براساس این برنامه بسیار بحث برانگیز پنج ساله دولت قرار بود کسانی که با قایق های کوچک یا راه‌های دیگر خود را به بریتانیا می‌رسانند، برای رسیدگی به درخواست پناهندگی شان به کشور رواندا منتقل شوند.

قرار بود اولین پرواز برای انتقال پناهجویان به رواندا در تابستان سال ۲۰۲۲ میلادی انجام شود اما پس از چالش‌های حقوقی در آخرین دقایق لغو شد.

دولت بریتانیا با دولت رواندا برای اجرای این برنامه به یک توافق مالی رسیده بود.

رواندا یک کشور کوچک محصور در خشکی در مرکز آفریقاست که ۶۵۰۰ کیلومتری با بریتانیا فاصله دارد.

محافظه کاران بریتانیا و دولت سابق به نخست وزیری ریشی سوناک بر مقابله با «مهاجرت غیرقانونی» سرمایه گذاری سیاسی فراوانی کرده بودند و معتقد بودند که روش‌هایی مانند انتقال پناهجویان به رواندا، تجارت مرگبار قاچاق انسان را در دریای مانش از رونق می اندازد..

نظرات (0)
نوشتن نظر