پل آلما در پاریس؛ بزرگداشت یک نبرد و یادبودی برای پرنسس دایانا

به گزارش سایت رادیو فرانسه پل آلما* که در منطقه ۷ پاریس واقع شده است این روزها بیشتر به عنوان مکانی که پرنسس دایانا در آن جان باخت، شناخته می‌شود. این پل در نهایت به تونل آلما ختم می‌شود. جایی که پرنسس دایانا در ۳۱ اوت ۱۹۹۷، قربانی یک تصادف رانندگی شدید شد.

میدان کوچک انتهای شمالی پل، از تصادف رانندگی به این طرف، به طور رسمی به میدان دایانا تغییر نام داده است. شعله آزادی نصب شده در این مکان نیز امروزه به یادبود غیر رسمی پرنسس دایانا تبدیل شده وعلاقه مندان، با قرار دادن شمع‌ و گل، یادش را گرامی می‌دارند.

شعله آزادی این میدان، یک کپی از شراره‌های مشعل مجسمه معروف آزادی، پوشیده از ورق طلا است که اینترنشنال هرالد تریبون*، یک روزنامه آمریکایی، با کمک مالی علاقه مندان از سراسر جهان، به منظور تشکر برای بازسازی مجسمه آزادی در ایالات متحده، به فرانسه اهدا کرد.

در لوح یادبودی که روی پایه مجسمه نصب شده، آمده است: “ماکت دقیق شعله مجسمه آزادی که توسط اهداکنندگان از سراسر جهان به مناسبت صدمین سالگرد اینترنشنال هرالد تریبون به عنوان نماد دوستی فرانسوی-آمریکایی به مردم فرانسه تقدیم شده است”.

پل آلما که در غرب پاریس قرار گرفته، اواخر قرن نوزدهم میلادی ساخته شده و از روی رود سن عبور می‌کند. البته از آنجا که پل اولیه که از سنگ آهک ساخته شده بود، به مرور زمان فرسوده شده و جوابگوی افزایش حمل‌ونقل جاده‌ای و رودخانه‌ای قرن بیستم، نبود، این پل بین سال‌های ١٩٧٠ تا ١٩٧٤ میلادی از جنس آهن بازسازی شد.

پل آلما در اصل به دستور ناپلئون سوم برای بزرگداشت نبردی به همین نام که در آن اتحاد فرانسه و انگلیس بر ارتش روسیه پیروز شد، ساخته شد. پایه‌های این پل در ابتدا با مجسمه‌هایی بزرگ تزئین شده بود که در جریان نوسازی پل، از این میان فقط مجسمه سرباز (زوآو*) حفظ شده و سه مجسمه دیگر به مناطق مختلف فرانسه ارسال شده‌اند.

برای پاریسی‌ها، مجسمه زوآو  از گذشته‌های دور وسیله اندازه گیری غیررسمی سطح آب رودخانه سن هنگام سیل بود. به این ترتیب که: معمولاً زمانی که سطح رودخانه به پای مجسمه سرباز می‌رسید دسترسی به پیاده روها بسته می‌شد و وقتی آب تا رانهای مجسمه بالا آمده باشد، رودخانه غیرقابل تردد بود. در سیل سال ۱۹۱۰ آب به شانه‌های مجسمه رسیده بود.

پل آلما
نظرات (0)
نوشتن نظر