انتخابات فرانسه: موضع سه جناح اصلی در مورد مهاجرت چیست؟

0

در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه و درحالی که نظرسنجی‌ها حاکی از احتمال پیروزی راست‌های افراطی است، وضعیت سیاسی در این کشور درحالت مبهمی قرار گرفته است. در این میان، مساله مهاجرت که کلیدی‌ترین موضوع کارزارهای انتخاباتی راست‌های افراطی را تشکیل می‌دهد، در محور تمرکز دو جناح اصلی انتخاباتی دیگر نیز قرار دارد. در این مطلب، نگاهی به تفاوت موضع‌گیری سه جناح اصلی انتخاباتی به مساله مهاجرت در فرانسه، انداخته‌ایم.

جریان مناظره نمایندگان سه جناح اصلی انتخابات پارلمانی فرانسه که 25 ژوئن 2024 از تلویزیون ت.اف1 پخش شد.

موضع راست‌های افراطی

راست‌های افراطی فرانسه به رهبری مارین لوپن و جاردن باردلا که در سال‌های پسین، از راه «بیگانه‌ستیزی» و مهاجرستیزی، جایگاه خود در حوزه انتخاباتی فرانسه را تقویت کرده‌اند، در این انتخابات، مبارزه با مهاجرت را در محور کارزارهای انتخاباتی خود قرار داده‌اند.

در برنامه آنلاینی که از سوی حزب راست‌افراطی، یعنی اجتماع ملی فرانسه منتشر شده، «جلوگیری از سیل مهاجران» یکی از اولویت‌های این حزب درصورت پیروزی عنوان شده است، که به معنی قطع قابل‌توجه مهاجرت‌ قانونی و غیرقانونی و نیز اخراج خارجی‌های «بزهکار» است.

جاردن باردلا، رهبر حزب اجتماع ملی فرانسه نیز در مناظره‌های خود تاکید کرده که درصورتی نخست‌وزیر انتخاب شود، در همان هفته‌های نخست، یک «قانون اضطراری» در مورد مهاجرت را به پارلمان و مجلس سنا پیشنهاد خواهد کرد.

یکی از موارد جنجالی که در این قانون، جا داده خواهد شد، از بین بردن «حق خاک» است که به‌گونه خودکار به کودکانی که از والدین خارجی در فرانسه متولد می‌شوند، شهروندی فرانسه اعطا می‌شود.

به بنیاد گزارش ار.اف.ای، درصورت پیروزی راست‌های افراطی، دریافت شهروندی فرانسه به افرادی محدود خواهد شد که حد اقل یکی از والدین آنان، فرانسوی باشد. حتی این مساله نیز شامل قوانین دشوار دیگری خواهد بود.

راست‌های افراطی همچنان برنامه دارند تا شرایط را برای الحاق فامیل را دشوارتر سازند. برای مهاجران بدون مدرک اقامت نیز بیمه‌درمانی کنونی که تمام هزینه‌ها را پوشش می‌دهد، با پوشش موارد ضروری تهدیدکننده زندگی، بدل خواهد شد.

تغییرات پیشنهادی راست‌های افراطی همچنان شامل «ترجیح ملی» می‌شود که به شهروندان فرانسوی‌ها اولویت دسترسی به مسکن و مشاغل را می‌دهد و نیز مزایای رفاهی محدود به شهروندان فرانسوی‌ها خواهد شد.

چپ‌ها قول «استقبال با وقار» می‌دهند

در سوی مخالف راست‌ها، حزب جبهه مردمی جدید فرانسه قرار دارد که ائتلافی از احزاب چپی و سوسیال دموکرات‌ها است. این حزب می‌گوید «استقبال آبرومندانه» از خارجی‌ها را تضمین می‌کند.

جبهه مردمی فرانسه، ممکن بهترین گزینه‌ای باشد که مهاجران خواهان پیروزی آن هستند. این حزب به دنبال بهبود شرایط پناهندگی، روند دسترسی به ویزا و نیز درپی لغو قوانین ٢٠١٨‬ و ٢٠٢٤‬ است که روند اخراج مهاجران غیرقانونی را ساده می‌کند.

ائتلاف ریاست‌جمهوری 

حزب رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون که با شماری از جناح‌های میانه‌رو دیگر، ائتلاف کرده است نیز موضع سرسخت‌تری با مساله مهاجرت دارد.

امانوئل ماکرون به تازگی، سیاست چپ‌ها در مساله مهاجرت را «مهاجرگرایی کامل» خوانده است. اصطلاحی که بیشتر از سوی راست‌های افراطی به هدف انتقاد از سیاست‌های مهاجرپذیری فرانسه به‌کار می‌رود.

این حزب با اشاره به اخراج ١٢ هزار مهاجر از زمان به قدرت رسیدن ماکرون تاکنون، تاکید دارد که در صورت پیروزی، مهاجرت غیرقانونی را کاهش می‌دهد و نیز اعطای اقامت درازمدت را به مساله تسلط بر زبان فرانسوی، مشروط خواهد کرد.

در میان چپی‌ها و راست‌ها، حزب ماکرون خود را نسخه‌ای میانه‌‌رو نسبت به دو گزینه «افراطی» دیگر نشان می‌دهد که خواهان استحکام بیشتر اما در چارچوب «ارزش‌های جمهوری» است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button