با ما به قدیمی‌ترین شهرهای جهان سفر کنید

0

هرگاه سخن از تاریخ یک شهر به میان می‌آید، ذهن همه به آثار باستانی داخل موزه‌ها معطوف می‌شود، در صورتی که گاهی با قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های یک شهر باستانی می‌توان تاریخ چند هزار ساله آن شهر را دید. در این مطلب ما برای شما ۱۰ شهر باستانی جهان را معرفی می‌کنیم پس با عالی‌گشت همراه شوید:

۱_شهر جریچو،فلسطین

بر اساس شواهد موجود و اشیای کشف شده در این شهر که قدمت آن‌ها به یازده هزار سال پیش برمی‌گردد، این شهر قدیمی‌ترین شهر جهان شناخته شد. به طرز باورنکردنی‌ای بقایای تاریخی جریکو خشک مانده‌اند در حالی که موقعیت این شهر پایین‌تر از سطح دریاست.

jericho
jericho

۲_ دمشق، سوریه

بسیاری از باستان شناسان دنیا معتقدند این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیاست. قدمت تاریخی این شهر بر اساس شواهد موجود به یازده‌ هزار سال پیش می‌رسد.یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد دنیا نیز در این شهر قرار دارد. در سال ۲۰۰۸ به این شهر لقب پایتخت فرهنگی عرب را دادند.

The Umayyad Mosque
The Umayyad Mosque

۳_حلب، سوریه

بر اساس شواهد موجود در سایت تاریخی حلب، قدمت این شهر به هشت هزار سال پیش برمی‌گردد اما، بعد از کاوش یک سایت تاریخی در ۱۵٫۵ مایلی شمال شهر، مشخص شد قدمت این شهر به سیزده هزار سال پیش می‌رسد. این بدان معنی است که حلب و منطقه اطراف آن قدیمی‌ترین شهرک ساخته انسان هستند. ناگفته نماند بسیاری از آثار تاریخی کشور سوریه به دست داعشی‌ها از بین رفته است.

Aleppo_by_Seyria
Aleppo_by_Seyria

۴_بابل (بیبلوس)، لبنان

بر اساس بقایای کشف شده در این سایت تاریخی که قدمت آن‌ها به هفت‌ هزار سال پیش برمی‌گردد، بابل در مدت ۵هزار سال دارای اسقرار مداوم بوده است. جالب است بدانید نام این شهر یک واژه یونانی است که بخاطر صادرات کاغذ پاپیروس به یونان به آن اطلاق شده است.

ByblosLebanonHouseArchaeologicalDigSite
ByblosLebanonHouseArchaeologicalDigSite

۵_آتن، یونان

خانه فلسفه و محل تولد تمدن غربی، استقرار شهر آتن به تاریخی قبل تر از سقراط، افلاطون و ارسطو باز می‌گردد. این شهر در مدت هفت هزار سال دارای استقرار مداوم بوده است. بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی، شواهد حضور اولین انسان‌ها در آتن بهسده‌های ۷ تا ۱۱ پیش از میلاد می‌رسد.

athens
athens

۶_ ارگوس، یونان

یک شهر تاریخی که قدمت آن به هفت هزار سال پیش از میلاد می‌رسد و با آتن برای لقب قدیمی‌ترین شهر اروپا در رقابت است. ارگوس یکی از قدرمت‌مندترین شهرهای یونان است هرچند تاریخ بی‌ طرفانه‌ای دارد.

Argos
Argos

۷_شوش، ایران

شهر باستانی شوش از مراکز تمدن قدیم و از معروف‌ترین شهرهای دنیا، پایتخت چند هزار ساله ایلامی‌ها و همچنین پایتخت زمستانی امپراتوری هخامنشیان بود است. این شهر یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های شناخته‌ شده‌ جهان است و قدمت آن به حدود ۴۲۰۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد.

iran-susa
iran-susa

۸_ صیدون، لبنان

این شهر تاریخی که قدمت آن دست کم به شش هزار سال پیش بر می‌گردد، به دلیل قرار گرفتن در سواحل دریای مدیترانه، یکی از مهم‌ترین شهرهای فنیقیه است. این شهر که امپراتوری‌های بزرگی مثل آشوری‌ها، بابلی‌ها، مصری‌ها، عثمانی‌ها رومی‌ها و یونانی‌ها را به خود دیده‌است، در واقع دری برای تسخیر دنیا به حساب می‌آمد.

sidon، lebanon
sidon، lebanon

۹_پلودیو، بلغارستان

پلودیو، دومین شهر بزرگ و مهم کشور بلغارستان است و امروزه یکی از مراکز مهم اقتصادی، فرهنگی و تحصیلی این کشور هم محسوب می‌شود. بر اساس شواهد موجود قدمت تاریخی شهر به شش هزار سال پیش بر می‌گردد و دارای تاریخ غنی‌ای است. عثمانی‌ها در مدت زمان کوتاهی بر این شهر حکومت می‌کردند.

plovdiv
plovdiv

۱۰_اورشلیم

اورشلیم یکی از چندین شهری است که در حدود چهار یا پنج هزار سال پیش در منطقه لوانت تشکیل شد. این شهر مهد مذاهب بزرگ دنیاست. متاسفانه اورشلیم کهن یکی از شهرهایی است که در فهرست جهانی یونسکو قرار دارد و در معرض خطر نابودی است.

Jerusalem
Jerusalem

 

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button