گشتی در موزه واتیکان

0

متن زیر ترجمه مقاله ایست از سایت lonelyplanet که به معرفی موزه های واتیکان می پردازد و در انتها سعی نموده است راهی آسان و جذاب برای برنامه ریزی جهت بازدید از این موزه ها و کلیسای واتیکان ارائه نماید. این متن را با ترجمه تحریریه فلاوینگو به همراه عکس موزه واتیکان می خوانید:

موزه‌های واتیکان (Musei Vaticani) یکی از بزرگ‌ترین، شلوغ‌ترین و دیدنی‌ترین مجموعه‌های موزه جهان هستند که کلیسای سیستین و قدم به قوم شاهکارهای ارزشمندی را در خود جای داده است.

این موسسه وسیع که از 26 موزه و 7 کیلومتر سالن و گالری تشکیل شده است، هنر و آثار باستانی را در خود جای داده است که توسط پاپ های متوالی در طول قرن ها جمع آوری شده است. طرح های برجسته اس شامل مجموعه‌ای تماشایی از مجسمه‌های کلاسیک، مجموعه‌ای از اتاق‌های نقاشی‌شده توسط رافائل و همچنین کلیسای سیستین که توسط میکل آنژ نقاشی شده است، در این مجموعه قرار دارد.

مکان موزه‌ها ساختمانی به نام پالازو آپوستولیکو با تزئینات مجلل است. این ابربنای عظیم 5.5 هکتاری (13.6 جریب) از دو کاخ – کاخ اصلی واتیکان (نزدیکتر به سنت پیتر) و کاخ قرن پانزدهمی – که توسط دو گالری طولانی به هم می‌پیوندند، تشکیل شده است.

موزه واتیکان

تاریخچه موزه های واتیکان

این موزه ها در ابتدا در قرن شانزدهم توسط پاپ جولیوس دوم برای نمایش مجموعه مجسمه های کلاسیک واتیکان تاسیس شد. اولین قطعات در سال 1506 در Cortile Ottagono (حیاط هشت ضلعی) گذاشته شد، جایی که بسیاری از آنها تا به امروز باقی مانده اند. جولیوس همچنین دو نفر از هنرمندان برتر عصر را مأمور کرد تا روی کاخ واتیکان کار کنند – رافائل برای تزئین آپارتمان شخصی خود و میکل آنژ برای نقاشی کلیسای سیستین.

در طول قرن‌های متوالی، پاپ‌ها به افزودن به مجموعه‌ها و افتتاح موزه‌های جدید ادامه دادند. تحولات عمده شامل تأسیس موزه پیو کلمنتینو در اواخر قرن 18 و افتتاح موزه های اتروسکی و مصر توسط پاپ گریگوری شانزدهم در دهه 1830 بود.

در سالهای اخبر پاپ ژان پل دوم دست به مرمت اساسی کلیسای سیستین و یک موزه بزرگ برای جشن سال 2000 زده بود.

سقف کلیسای سیستین

بهترین برنامه بازدید از موزه های واتیکان

برای پوشش بهترین بازدیدهای موزه‌ها در این تور بی‌سابقه، به حدود سه ساعت زمان نیاز دارید.

از Cortile delle Corazze به موزه چیرمونتی بروید. سپس به سمت چپ، از پله‌ها بالا بروید تا به موزه پیو-کلمنتینو  برسید، جایی که بهترین مجسمه‌های باستانی موزه‌ها را خواهید دید. از شاهکارهای متعدد این قسمت می توان به Laocoon و Apollo Belvedere اشاره کرد که هر دو در همان حیاط هشت ضلعی هستند.

سپس از طریق اتاقها باید به سمت اتاق صلیب یونانی (Sala Croce Greca) بروید، که از آنجا پلکان سیمونتی به گالری Candelabra منتهی می‌شود. از این طریق به گالری ملیله‌کاری و گالری نقشه)بروید تا یک سالن خیره‌کننده به طول 120 متر که با نقشه‌های قابل توجه قرن شانزدهمی پوشانده شده است، در جلو دیدگان شما قرار گیرد.

مطالب مرتبط

در انتهای گالری به اتاق های رافائل هدایت می شوید که مجموعه ای از چهار اتاق است که توسط استاد رنسانس نقاشی شده است. نقاشی که می توان به عنوان ستاره اینجا از آن نام برد مدرسه آتن (La Scuola di Atene ) است. نقطه اوج و فینال این تور  کلیسای سیستین است که جواهری در تاج واتیکان است و دو تا از مشهورترین آثار هنری جهان را در خود جای داده است:‌

  • نقاشی های دیواری سقف میکل آنژ (1508-1212)
  •  (آخرین داوری؛ 1536-1536).

طراحی سقف 800 متر مربعی ان بنا که به بهترین شکل از دیوار شرقی دور دیده می شود،  بر روی 9 تابلو متمرکز است که داستان هایی از کتاب پیدایش را به تصویر می کشد. معروف‌ترین تصویر، خلقت آدم، خدای ریشو را نشان می‌دهد که دستش را دراز کرده تا انگشتان آدم را لمس کند و او را زنده کند.

در دیوار غربی اثر آخرین داوری، مسیح را نشان می‌دهد که بر روح مردگان حکم صادر می‌کند، در حالی که آنها از قبر خود جدا می‌شوند تا با او روبرو شوند. نجات‌یافته‌ها می‌توانند در بهشت ​​بمانند در حالی که نفرین‌شده‌ها برای رویارویی با شیاطین در جهنم فرود می‌آیند.

راهروی موزه واتیکان

بهتر است قبل از خروج از کلیسا، زمانی را به تماشای نقاشی های دیواری روی دیوارهای جانبی اختصاص دهید. این نقاشی‌ها توسط گروهی از هنرمندان رنسانس نقاشی شده‌اند که شامل وسوسه‌های مسیح بوتیچلی و شاهکار بزرگ پروجینو  می‌شود.

اگر زمان بیشتری برای دیدار از موزه های واتیکان داشتید می توانید از اثر رافائل با نام تبدیل (La Trasfigurazione) و اثر لئوناردو داوینچی با نام سان جیرولاموی ناتمام دیدن کنید. موزه چرمونتی هم دارای مجسمه مشهوری است که رودخانه نیل را به‌عنوان خدایی دراز کشیده که توسط 16 نوزاد پوشیده شده است، نشان می‌دهد. موزه گرگوریانو اگیزیو (موزه مصر) هم یافته‌های مصر باستان را به نمایش می‌گذارد و موزه گرگوریانو اتروسکو (موزه اتروسکی) آثاری از مقبره‌های اتروسکی در شمال لاتزیو را به نمایش می‌گذارد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت موزه واتیکان سر بزنید.  همچنین اگر بپرسید موزه واتیکان کجاست باید بگوییم اینجاست. ضمنا برای سفر به موزه واتیکان باید ویزای شینگن داشته باشید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button